Press Room

Onderzoek Cisco: gebruik social media en eigen mobiele apparaten voor jongeren belangrijker dan hoogte salaris

Helft jongeren bedankt voor werkgevers die het gebruik van social media
verbieden; ruime meerderheid vindt het niet nodig om regelmatig naar kantoor te
gaan.

 

Amsterdam, 2 november 2011 – Jonge professionals en studenten willen
ongehinderd gebruikmaken van social media, hun mobiele apparaten en internet
tijdens hun werk. Die wens is zelfs zo sterk dat dit hun keuze voor een
werkgever beïnvloedt, soms zelfs meer dan het geboden salaris. Dit is een van de
uitkomsten van een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van
Cisco.

 

Deze en andere onderzoeksresultaten uit het tweede deel van het 2011 Cisco Connected
World Technology Report
laten zien hoe belangrijk flexibiliteit is voor
volgende generatie werknemers. Flexibiliteit om thuis te werken en eigen
apparaten te gebruiken, een fenomeen dat bekend is als ‘Bring Your Own Device’,
of BYOD. Verrassend genoeg blijkt dat voor de ‘millenniumgeneratie’ traditionele
methoden om jonge medewerkers aan te trekken en te behouden minder belangrijk
zijn.

 

Enkele belangrijke uitkomsten

Aan het tweede jaarlijkse Cisco Connected World Technology Report namen ruim
2.800 studenten en jonge professionals in 14 landen deel. Doel van het onderzoek
is om te zien voor welke uitdagingen ondernemingen komen te staan bij het zoeken
naar een optimale balans tussen het vervullen van de verwachtingen van
medewerkers en de zakelijke doelstellingen. Daarbij moeten ze onder andere
rekening houden met zwaardere eisen aan het netwerk, het gebruik van steeds meer
verschillende mobiele apparaten en beveiligingsrisico’s.

  • Voor een op de drie studenten en jonge professionals onder de 30 jaar (33%)
    is het gebruik van social media, flexibiliteit in de keuze voor apparaten en de
    mogelijkheid om thuis of mobiel te werken belangrijker dan het salaris.
  • Ruim twee op de vijf studenten (40%) en jonge professionals (45%) zijn
    bereid om een baan te accepteren met een lager salaris, mits ze daarbij meer
    vrijheid hebben om social media te gebruiken, zelf hun apparatuur te kiezen en
    meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer ze werken.
  • Ruim de helft van de ondervraagde studenten (56%) laat weten geen baan te
    accepteren bij een bedrijf dat de toegang tot social media verbiedt, of ze
    zouden een manier zoeken om dit beleid te omzeilen.
  • Werknemers verwachten steeds meer flexibiliteit bij het werk. Voor 29% van
    de ondervraagden is de mogelijkheid om op afstand te werken van invloed op hun
    keuze om bij een bedrijf te werken of om daar te blijven werken.
  • 70% van de ondervraagde studenten denkt dat het niet nodig is om regelmatig
    op kantoor aanwezig te zijn, behalve voor belangrijke afspraken. Een op de vier
    meent zelfs productiever te zijn wanneer ze thuis of op afstand kunnen werken.
    Ook een meerderheid van de ondervraagde werknemers (69%) ziet geen noodzaak om regelmatig naar kantoor te gaan. In het onderzoek
    van 2010
    was dit percentage nog 60%, wat aantoont dat de nieuwe generatie
    meer belang hecht aan flexibel werken.
  • Bijna een derde (31%) van de ondervraagden denkt dat hun ervaring en
    gemakkelijke omgang met social media en mobiele apparaten een rol heeft gespeeld bij het besluit van hun werkgever om hen een baan aan te bieden. Dit laat zien dat steeds meer bedrijven de waarde inzien van deze generatie bij het inzetten van technologie om de efficiency en de concurrentiepositie te verbeteren.
  • Vier op de vijf studenten (81%) willen zelf kiezen welk apparaat ze
    gebruiken voor hun werk. Hetzij via een bedrijfsbudget waarmee ze zelf een
    apparaat kunnen kopen, of door eigen apparaten mee te kunnen nemen naar het werk (BYOD).
  • De helft van de ondervraagden (49%) raakt liever zijn of haar portemonnee
    kwijt dan de smartphone of ander mobiel apparaat.
  • De dagen dat we slechts één apparaat gebruiken zijn voorbij. Ruim drie van
    de vier professionals (77%) bezit meerdere apparaten, zoals een laptop en een
    smartphone of meerdere mobiele telefoons en computers. Wereldwijd gebruikt een op de drie (33%) werknemers minstens drie verschillende apparaten om te werken.

 

Quote

Coks Stoffer, algemeen directeur Cisco Nederland: “Dit onderzoek door Cisco
geeft een goed inzicht in hoe studenten en jonge professionals informatie
gebruiken en welke invloed dit heeft op zakelijke communicatie. Naast de impact
op bedrijfscommunicatie, laat het rapport ook duidelijk zien dat de
technologie-eisen en wensen van de volgende generatie werknemers gevolgen heeft
voor het wervings- en aannamebeleid van bedrijven. Hoe bedrijven hiermee omgaan
zal uiteindelijk bepalend zijn voor het concurrentievermogen en succes bij het
aantrekken van getalenteerde jonge mensen. Het is niet langer alleen een
technologietrend: het is een businesstrend geworden.”

Noot voor de redactie: klik hier  voor het volledige Engelstalige persbericht over de resultaten van het 2011 Cisco Connected World Technology Report.

—————–

Over Cisco Systems
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het
gebied van netwerkoplossingen. Deze veranderen de manier waarop mensen met
elkaar verbonden zijn, communiceren en samenwerken.  Meer informatie over Cisco
is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via http://m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u in de Cisco Newsroom: http://newsroom.cisco.com.

Cisco-apparatuur wordt in Europa geleverd door Cisco Systems International BV, een volledige dochteronderneming van Cisco Systems, Inc

This entry was posted in pressroom. Bookmark the permalink.

Share this article

Title: Onderzoek Cisco: gebruik social media en eigen mobiele apparaten voor jongeren belangrijker dan hoogte salaris