Press Room

TP Vision in onderzoeksproject voor betere beleving social media op tweede scherm

  • Onderzoeksproject SAM (Socialising Around Media) brengt second screen-scenario’s en contentsyndicationtechnologieën samen
  • Negen Europese partners streven naar ontwikkeling open standaarden en protocollen voor sociale media op tweede scherm
  • TP Vision, producent van Philips-televisies, is de exclusieve tv-partner binnen het project

Amsterdam, 6 november 2013 – TP Vision, fabrikant van Philips-tv’s, is één van de negen Europese projectpartners die verantwoordelijk zijn voor de kick-off van Socialising Around Media (SAM), een onderzoeksproject waarvan ook de Europese Unie 3 miljoen euro financiert. Het doel van het project is de ontwikkeling van een platform voor dynamische contentsyndicatie van sociale media, dat moet resulteren in een betere beleving van sociale media op second screens.

Geen standaarden voor content sociale media
Het ‘draagbare internet’ heeft een enorme verschuiving in onze interactie met de media teweeggebracht, van passief eenrichtingverkeer naar interactiviteit.  We kijken televisie en tegelijkertijd geven we commentaar, bevelen we het programma aan bij anderen en zoeken we gerelateerde informatie op het tweede scherm: onze smartphone, tablet of notebook. Tot nu toe is de ontwikkeling van het fenomeen second screen zonder enige structuur verlopen: geen universele standaarden, geen gemeenschappelijke protocollen voor het ontdekken en gebruiken van informatie die onze kijkbeleving aanvult. Om ‘mee te doen’ met het tv-programma moeten we deze informatie zélf zoeken, met generieke instrumenten zoals zoekmachines en sociale media. We worden niet gevoed met gesyndiceerde informatie, informatie die breed beschikbaar wordt gemaakt via verschillende digitale media. De feedback die contentaanbieders krijgen is minimaal, wat hen beperkt in het inzetten van de juiste middelen om de markt te verrijken en van de mogelijkheden te profiteren.

SAM faciliteert gebruik sociale media op tweede scherm
SAM richt zich op het beschikbaar maken van open en gestandaardiseerde manieren om interactief content te karakteriseren en syndiceren. Met SAM krijgen televisiekijkers via verschillende gesyndiceerde bronnen waardevolle digitale content op hun smart tv’s, tablets en smartphones, content die het programma waarnaar ze kijken aanvult en verrijkt.
Ward Servaes, Program Manager van TP Vision: “Voor TP Vision, fabrikant van Philips-televisies en leverancier van Philips Smart TV-diensten, heeft gebruiksgemak altijd al de hoogste prioriteit gehad. Naadloze integratie van sociale media en een nóg betere beleving van sociale media in relatie tot wat we op de televisie voorgeschoteld krijgen: het past perfect in onze Smart TV-strategie. Als enige tv-fabrikant in het SAM project zullen we met onze technologische knowhow en gebruikersgerichte ideeën bijdragen aan de ontwikkeling van een open en gestandaardiseerde aanpak van sociale media op het tweede scherm.”


Multidisciplinaire benadering van negen Europes partners

Het SAM-project, medegefinancierd door het FP7-ICT-programma van de Europese Unie, heeft een looptijd van drie jaar, tot oktober 2016. Het zal worden uitgevoerd door negen Europese bedrijven of instellingen uit zeven landen, te weten de softwarebedrijven TIE Kinetix (projectleider), Ascora en Talkamatic, de Technische Universiteit van Athene, de Universiteit van Reading, de Universiteit van Alicante en de mediagerelateerde bedrijven Deutsche Welle, BDS en TP Vision. Het projectconsortium zal worden ondersteund door twee Spaanse scholen die zich bezighouden met consumentenonderzoek en –validatie gericht op jonge consumenten.
Sam Verstraete, Managing Director Innovation Site Europe van TP Vision: “Het is altijd al onze ambitie geweest om open standaarden voor Philips-tv’s te ontwikkelen, bevorderen en toe te passen. SAM past perfect in onze strategie, helemaal omdat het de bruikbaarheid van Smart TV-diensten wil vergroten, wat ook ónze hoogste prioriteit is.”
Het eerste resultaat van het project is de onthulling van de aanpak met betrekking tot de software-architectuur van het beoogde SAM-platform, slechts drie weken na de kick-off (http://samproject.net/sam-platform-revealed).


Over TP Vision

TP Vision is een in TV gespecialiseerde speler in de wereld van visueel digitaal entertainment. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen, produceren en verkopen van Philips TV’s in Europa, Rusland, het Midden Oosten, Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraguay en diverse landen in Azië. TP Vision combineert zijn designexpertise en de innovatieve kennis van Philips TV met de uitstekende prestaties, flexibiliteit en snelheid van TPV Technology. Dankzij deze combinatie van eigenschappen levert het bedrijf kwalitatief hoogwaardige TV’s: slim en gemakkelijk te gebruiken, met een moderne styling die zich onderscheidt door bijvoorbeeld nieuwe materialen en een slanke vormgeving. Het bedrijf creëert producten die consumenten een superieure TV-beleving bieden. Met Philips TV’s is TP Vision de wereldwijde marktleider in de hospitalitymarkt. TP Vision is gevestigd in Amsterdam en is de exclusieve merklicentiehouder van Philips TV voor de hierboven genoemde landen. Het TV-bedrijf is voor 70% eigendom van TPV en voor 30% eigendom van Koninklijke Philips. TP Vision telt bijna 2.600 medewerkers in vestigingen over de hele wereld.


Aanvullend persmateriaal en aanvullende informatie

Noot voor de redactie: Meer informatie over het SAM-project is te vinden op
http://samproject.net.
TP Vision werkt in de Benelux samen met pr-bureau Check Twice PR, een samenwerkingsverband tussen MCS PR in Nederland en Quadrant Communications in België.


Contact voor journalisten in Nederland:

Check Twice PR
TP Vision Persdesk
Tel: +31 (0)23 562 8208
E-mail: tpvision@checktwice.nl

 

This entry was posted in pressroom and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Share this article

Title: TP Vision in onderzoeksproject voor betere beleving social media op tweede scherm