Press Room

Onderzoek Cisco: samenwerken cruciaal voor groei, maar meeste ‘collaboration’-omgevingen schieten nog tekort

Amsterdam, 6 oktober 2014 – Nederlandse bedrijven zijn zich er zeer van bewust dat samenwerking met klanten en in de keten cruciaal is om groei te kunnen realiseren. De meeste ‘collaboration’-omgevingen worden als ‘net goed genoeg’ beschouwd. Deze omgevingen zijn in de afgelopen 10 jaar stap voor stap opgebouwd om te functioneren in een zakelijke wereld die communiceerde met een eenvoudige telefoon en PC. Veel organisaties maken gebruik van een geïntegreerde ICT-oplossing voor samenwerking, maar de functionaliteit laat te wensen over en dienen zij nog een flinke stap te zetten, willen ze effectief kunnen samenwerken in een ‘mobile-first’ wereld (bij ontwikkeling van nieuwe applicaties ligt de focus voor in eerste instantie op mobiele devices). Dit zijn enkele uitkomsten van een in opdracht van Cisco Nederland door Pb7 Research uitgevoerd onderzoek.

 

Nederlandse organisaties zeggen in grote meerderheid veel prioriteit te geven aan het betrekken en binden van klanten. Bedrijven verwachten vooral een hogere klanttevredenheid (80%) en een betere afstemming van product of dienst op de behoeften van de klant (63%). Ook het samenwerken in de keten staat bij maar liefst 91% van de respondenten hoog op de agenda. Zij verwachten veel van productinnovatie (50%) en het verkorten van de time-to-market (49%). Toch nog 9% van de respondenten geeft aan dat collaboration weinig prioriteit heeft binnen de organisatie.

 

Functionaliteit knelpunt
Maurice Veth, Collaboration Lead Cisco Nederland: “Bedrijven weten natuurlijk dat tevreden klanten tot meer omzet leiden. Zij realiseren zich dat samenwerking met die klanten tot een betere afstemming van producten op de markt tot gevolg heeft, waardoor nieuwe commerciële kansen worden gecreëerd. Door ook met de keten nauwer samen te werken, kan deze productinnovatie bovendien sneller naar de klant worden gebracht. Daarnaast geeft een meerderheid aan dat beter samenwerken tussen de eigen werknemers nodig is. Het zijn allemaal belangrijke redenen om te investeren in collaboration. Het knelpunt is alleen dat veel bedrijven aangeven dat hun ICT-systemen niet voldoende functionaliteit bieden om effectief met partners en klanten te communiceren en samen te werken. Hier is dus nog een wereld te winnen!”

 

Bijna twee derde van de respondenten kwalificeert de eigen collaboration-omgeving meestal als ‘net goed genoeg’ (61%). Iets meer dan de helft (52%) zegt over onvoldoende collaboration-functionaliteit te beschikken om met klanten te communiceren en samen te werken, en 46% mist functionaliteit om dat met partners te doen. De meeste respondenten (70%) geven bovendien aan dat hun collaboration-omgeving nog niet klaar is voor een ‘mobile-first’ wereld en dat hun omgeving daar beter op moet worden afgestemd.

 

Collaboration uit de cloud
“De huidige collaboration-omgevingen blijken in veel gevallen onvoldoende functionaliteit te bieden voor goede samenwerking. Daarnaast zien we dat veel van deze omgevingen beheermatig complex en weinig flexibel zijn. Ze leggen bovendien een behoorlijk beslag op het IT-budget”, zegt Peter Vermeulen, Directeur van Pb7 Research. “Veruit de meeste respondenten zien daarom voordelen in een gehoste collaboration-omgeving.”

 

Het onderzoek wijst uit dat inmiddels 1 op de 6 respondenten beschikt over een volledige collaboration-omgeving uit de cloud. Zij kunnen al beschikken over de voordelen die respondenten verwachten van collaboration uit de cloud, zoals een lagere total cost of ownership (48%), een betere gebruikerservaring (42%) en mogelijkheden om snel op- en af te kunnen schalen (41%), gevolgd door toegang tot meer/nieuwe functionaliteit (34%) en administratieve eenvoud (30%).

 

Zorgen
Zoals bij elke cloud-oplossing zijn vooral privacy en veiligheid grote barrières. Voor 57% is zorg over beveiliging de belangrijkste reden om een gehoste collaboration suite te vermijden en voor 49% zijn dat privacy zorgen. Opvallend is dat 40% de kosten noemt als belangrijkste overweging om niet te investeren in gehoste collaboration, terwijl 48% een lagere TCO (total cost of ownership) noemt als reden om juist wel hierin te investeren.

 

Maurice Veth: “We zien in de praktijk dat veel bedrijven nog worstelen met security en geen security-plan hebben voor bijvoorbeeld unified communications. Dat betekent dat er nog missiewerk is, want security is naadloos in ons collaboration-aanbod opgenomen. En onze partners die collaboration uit de cloud aanbieden, hebben zich ook gecertificeerd voor security.”
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Pb7 Research, dat zich gespecialiseerd heeft in ICT-thema’s zoals professional IT services, sourcing, cloud en SaaS en datacenters. Het onderzoek is uitgevoerd in de zomer van 2014, door middel van een online enquête onder 100 IT-beslissers van Nederlandse organisaties met 100 of meer medewerkers.

————-

 

Over Cisco
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd leider in IT en helpt organisaties optimaal gebruikt te maken van de kansen van morgen, door te laten zien wat er mogelijk door zaken te verbinden die voorheen niet verbonden waren. Kijk voor het laatste nieuws op http://thenetwork.cisco.com. Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via http://m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u op de EMEAR Network: http://ciscoemearnetwork.com of in de Cisco Newsroom: http://newsroom.cisco.com.


Voor meer informatie:
Cisco
Iris Mulder
Tel: 020 357 3207
Mob: 06 4184 4279
E-mail: imulder@cisco.com

Check Twice
Cisco Persdesk
Tel: 023 562 8208
E-mail: cisco@checktwice.nl

This entry was posted in pressroom and tagged , , . Bookmark the permalink.

Share this article

Title: Onderzoek Cisco: samenwerken cruciaal voor groei, maar meeste ‘collaboration’-omgevingen schieten nog tekort