Press Room

Egemin levert turnkey opslag- en distributiesysteem voor Synutra France

Zwijndrecht, 4 november 2014

 

Egemin Automation gaat voor Synutra France een omvangrijke automatische magazijn- en distributie-installatie bouwen. De order omvat het ontwerp, de ontwikkeling en de installatie van een turnkey intralogistieke oplossing voor de nieuwe melkpoederfabriek van Synutra in Carhaix, Bretagne. Het systeem gaat zorgen voor het automatische beheer van alle bewegingen van grondstoffen, afgewerkte producten en verbruiksgoederen. De installatie moet eind 2015 operationeel zijn.

 

Nieuwe fabriek voor stijgende vraag
Vanwege de stijgende wereldwijde vraag naar melkproducten, met de Aziatische landen voorop, zijn de grote Europese melk producerende landen in een nieuwe productiewedloop verwikkeld. Frankrijk is de op één na grootste melkproducent van Europa en Franse bedrijven moeten hun exploitatie moderniseren om deze positie te kunnen behouden.

In deze economische context hebben Sodiaal (de op twee na grootste melkcoöperatie in Europa met 14.000 producenten en opererend onder de merknamen Candia, Régilait, Yoplait, etc.) en Synutra (op twee na grootste producent van melkpoeder in China) besloten de handen in elkaar te slaan en een commercieel partnership op te richten. Synutra investeert 135 miljoen euro in Frankrijk in “de modernste en grootste melkpoederfabriekter wereld”, volgens Liang Zhang, CEO van Synutra. Eind 2015 moet deze fabriek tot 300.000 ton melkpoeder per jaar produceren, exclusief voor de Chinese markt. De 1.000 Bretonse melkproducenten, die deze nieuwe fabriek zullen beleveren, vinden er een nieuwe afzetmarkt.

 

Turkney intralogistieke oplossing
Om dergelijke productiehoeveelheden te kunnen verwerken, heeft Synutra voor de fabriek en het opslagmagazijn geïnvesteerd in een turnkey intralogistieke oplossing. Deze zal zorgen voor het automatische beheer, de transport en de opslag van de volledige goederenstroom van grondstoffen, afgewerkte producten en verbruiksgoederen. De beslissing om dit project aan Egemin toe te vertrouwen werd ingegeven door de ervaring van het Belgische technologiebedrijf in automatische goederenafhandeling, de mogelijkheid om alle installaties uit eigen hand te leveren (magazijnkranen, AGV’s en conveyors) en de synchronisatie tussen de verschillende onderdelen te verzekeren via eigen sturings- en beheersoftware. De oplossing omvat:

  • een conveyor loop in de receptiezone voor goederenontvangst
  • een automatisch magazijn met 9.000 palletlocaties en 5 magazijnkranen
  • 6 AGV’s voor de distributie van grondstoffen en verbruiksgoederen in de fabriek
  • een conveyor loop in de verzendingszone
  • WMS/WCS-software voor het centrale magazijnbeheer en sturing van de transport- en opslagsystemen.

 

Ontvangst, productie en distributie
In de ontvangstzone worden alle extern aangeleverde pallets geïdentificeerd en vervolgens op een kunststof slave pallet geplaatst. Deze slave pallet wordt geïdentificeerd met behulp van een RFID-tag en vervolgens via het conveyorsysteem naar het magazijn gebracht. Voor de uitvoer van de productielijnen is een vloot van 6 AGV’s werkzaam die de pallets met zakken van 25 kg en bigbags van 1,2 ton naar een wikkelmachine transporteert. Deze zakken gaan vervolgens terug naar de AGV’s die ze vervoeren naar het automatische magazijn. De AGV’s verzorgen ook het transport van verbruiksgoederen (kleine lepeltjes, kartonnen dozen, enz.) vanuit het magazijn naar de productielijnen.

 

De bigbags, allen voor de Chinese markt bestemd, worden via een conveyorsysteem naar de expeditie zone gebracht. Een palletwisselsysteem vervangt de kunststof pallets, waarop de bigbags intern werden getransporteerd, door houten pallets. De werking van het wisselsysteem wordt gesynchroniseerd met die van het conveyorsysteem. De melkpoederblikken worden eveneens in het automatisch magazijn bewaard op kunststof pallets. Bij verzending worden de producten in de containers geladen met behulp van een ‘slip sheet’. De kunststof pallets blijven in het conveyorsysteem voor hergebruik in de productie. Dit systeem maakt het mogelijk om het laadvolume van de containers te optimaliseren.

 

E’wms, de WMS/WCS-software van Egemin, stuurt de volledige intralogistieke oplossing aan.

 

Over Egemin Automation
Egemin Automation levert automatiseringsprojecten die de logistieke en productieprocessen van industriële bedrijven en openbare infrastructuur verbeteren. Egemin biedt maatwerk waarmee klanten hun concurrentie een stap voor blijven. Doelmarkten zijn distributie en logistiek, life sciences, voedingsindustrie, olie en gas, papier en print en infrastructuur. Egemin benadert de markt vanuit vijf divisies. Handling Automation automatiseert interne logistiek en goederenbehandeling. De divisie Life Sciences zorgt voor validatie, compliance en automatisering. Process Automation biedt procesautomatisering aan de chemische- en voedingsindustrie en de olie-, gas- en nutssector. Infra Automation automatiseert bruggen, sluizen, tunnels, stuwen en pompgemalen. Consulting & Services verleent managementadvies vanuit stevig onderbouwde expertise die op de industriële praktijk is gebaseerd. Egemin zorgt voor professioneel advies, integrale projectuitvoering en technische ondersteuning tijdens de volledige levensduur van de installaties. Egemin werkt internationaal vanuit de hoofdzetel in Zwijndrecht en diverse vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Azië. Bij het bedrijf zijn 770 medewerkers in dienst.

 

Contact
Egemin
Michaël Coryn, Marketing Communications Manager
Baarbeek 1, B-2070 Zwijndrecht
T:+32 3 641 13 57
michael.coryn@egemin.com
www.egemin.com

This entry was posted in pressroom and tagged , , . Bookmark the permalink.

Share this article

Title: Egemin levert turnkey opslag- en distributiesysteem voor Synutra France