Press Room

Nuance verrijkt Dragon Drive met stembiometrie en een nieuwe virtuele assistent

Merelbeke, Las Vegas/Burlington, Mass. (CES 2015) België, 6 januari 2015

Dragon Drive, de door Nuance ontworpen technologie die extra besturings- en navigatiefuncties toevoegt aan auto’s, wordt voorzien van biometrische beveiliging via stemherkenning. Bovendien krijgt elke chauffeur dankzij de virtuele assistent Dragon Drive Daily Update gepersonaliseerde informatie aangeboden. Met deze nieuwe mogelijkheden, gecombineerd met de al bestaande stemtechnologie en handige content, kunnen fabrikanten veiligere en slimmere auto’s bouwen. Nuance breidt het Dragon Drive-platform bovendien uit met de Dragon Drive Mobile app, waarmee consumenten ook buiten de auto toegang hebben tot relevante functies en informatie. De uitgebreide Dragon Drive is genomineerd voor de CES Innovation Awards.

Beveilig je auto met je stem
Nuance biedt autofabrikanten als eerste de mogelijkheid om een biometrisch beveiligingssysteem op basis van de menselijke stem te integreren in bestaande multimediasystemen. Rijden met de auto wordt daardoor een gepersonaliseerde ervaring; een gesproken wachtwoord als beveiliging, informatie-updates op maat voor iedere chauffeur, voorgeprogrammeerde radiozenders, persoonlijke instellingen voor routes, verkeersinformatie, agenda, een overzicht van eventuele parkeermogelijkheden, tankstations onderweg en nog veel meer.

 

Om die ervaring nog persoonlijker te maken, onthult Nuance de Dragon Drive Daily Update, een virtuele assistent voor infotainment die elke bestuurder een unieke, aangepaste ‘update’ geeft als die achter het stuur plaatsneemt. Iedere bestuurder kan deze ingebouwde assistent instellen naargelang zijn of haar interesses. Een greep uit het aanbod: nieuwsupdates, verkeers- en weersinfo, tussenstanden bij sportwedstrijden, enzovoort. Zodra de auto wordt gestart, leest een menselijke stem de gekozen informatie voor. Zo weet je meteen hoe laat je straks thuis bent of hoe je favoriete voetbalclub het heeft gedaan.

 

“De uitdaging voor ‘connected cars’ wordt het aanpassen van de beschikbare content aan de juiste context en aan de individuele gebruiker”, verduidelijkt Jeffrey Hannah, directeur van het onderzoekscentrum voor gemotoriseerde voertuigen SBD. “Om dat goed aan te pakken, haasten autofabrikanten zich nu om systemen te ontwikkelen waarmee je snel kunt achterhalen wie er precies achter het stuur zit en naar welke informatie deze persoon op zoek is. Dragon Drive Daily Update van Nuance zal een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van andere relevante infotainmentdiensten.”

 

Dragon Drive Mobile koppelt je smartphone aan je auto
Nuance kondigt ook Dragon Drive Mobile aan, een app die de kloof tussen wagen en bestuurder overbrugt. De bestuurder blijft verbonden met zijn of haar auto dankzij de smartphone. De app zorgt voor dezelfde ervaring als in de wagen zelf: informatie over het verkeer, je agenda, je lievelingsmuziek, de mogelijkheid tot dicteren, etc., het kan allemaal. De app en de auto kunnen met elkaar synchroniseren, waardoor alle informatie voortdurend up-to-date is en de overgang tussen de twee vrijwel ongemerkt gaat. Een route die je bijvoorbeeld op je smartphone hebt opgezocht, verschijnt op het navigatiesysteem in de wagen zodra je instapt.

 

“Fabrikanten krijgen meer controle over de systemen die ze inbouwen om hun wagens beter ‘connected’ te maken, en consumenten krijgen meer controle over de werking van die systemen”, zegt Arnd Weil, het hoofd van de Automotive-afdeling van Nuance. “Ons platform is open, flexibel en levert content van bekende leveranciers.”

 

Meer informatie
De volledige CES Press Kit (met onder andere ook beeldmateriaal) vind je hier.
Achtergrondinfo is te vinden op de Nuance-blog.

 

Over Nuance Communications
Nuance Communications is een wereldwijd toonaangevend leverancier van spraak- en taaloplossingen voor bedrijven en consumenten. Dankzij de technologieën, toepassingen en diensten hebben mensen eenvoudiger toegang tot informatie en kunnen ze gemakkelijker omgaan met toestellen en systemen. Elke dag werken miljoenen gebruikers en duizenden bedrijven met de beproefde oplossingen van Nuance. Ga voor meer informatie naar http://netherlands.nuance.com.

 

Nuance Communications
Vanessa Richter, Senior Public Relations Manager EMEA
Guldensporenpark 32, B-9820 Merelbeke
T: +32(0)9 239 8031
E: vanessa.richter@nuance.com

 

Contact voor journalisten:
Check Twice
Marguérite van der Heijden
T: 023-5628208
E: marguerite@checktwice.nl
www.checktwice.nl
Twitter:@CheckTwice_NL

This entry was posted in pressroom and tagged , , . Bookmark the permalink.

Share this article

Title: Nuance verrijkt Dragon Drive met stembiometrie en een nieuwe virtuele assistent