Press Room

Verouderde ICT-infrastructuren: Nederlandse overheden ervaren problemen met compliance, kosten en prestaties

37% van de IT-top van Nederlandse overheden gelooft dat hun huidige infrastructuur de doelstellingen voor digitale transformatie niet kan ondersteunen

 

Amsterdam, 8 januari 2020 – Onderzoek van Pure Storage wijst uit dat bijna twee derde (63%) van de IT-top van Nederlandse overheden erop vertrouwt dat hun huidige data-infrastructuur het mogelijk maakt hun strategische transformationele doelstellingen te behalen.

 

Uit de enquête onder 51 senior ICT-managers bij overheden in Nederland bleek dat de huidige data-infrastructuur de operationele wendbaarheid (67%) aantast, de operationele kosten verhoogt (90%), compliance-uitdagingen creëert (78%) en het vermogen vermindert om aan de verwachtingen van de burger te voldoen (82%).

 

Deze uitkomsten staan in een recent rapport van Pure Storage: Transforming Citizen Outcomes, dat de huidige staat van digitale transformatieprojecten binnen de Nederlandse overheid in kaart brengt.

 

Voortgang digitale transformatie: Volgens het rapport voldoet slechts 47% van de huidige ICT-projecten van de overheid volledig aan de verwachtingen en wordt op tijd en binnen budget opgeleverd. Een beter gebruik van data is een belangrijke factor voor centrale overheidsdiensten om interne veranderingen aan te sturen, om mee te gaan met beleidswijzigingen en om de resultaten voor de burger te verbeteren. Ondanks dat data inderdaad als een belangrijke factor worden gezien, kan een verouderde infrastructuur deze plannen in de weg zitten.

 

Verbeterde resultaten voor de burger: 63% erkent dat data een hulpmiddel vormen die ervaringen voor burgers kan transformeren, 80% gelooft dat een betere ervaring van de burger het vertrouwen in de overheid kan herstellen. Naarmate de verwachtingen van de burgers steeds groter worden, wordt het gebruik van gegevens als essentieel beschouwd voor verbeteringen op de volgende gebieden:

  • 39% meent dat data van belang zijn om burgers een service te bieden die hen weinig tijd kost
  • 45% verklaarde dat het leveren van een betrouwbare, ononderbroken en mobiel geoptimaliseerde service, zal worden aangedreven door gegevens
  • 33% antwoordde dat gegevens kunnen helpen bij het creëren van een eenvoudige en probleemloze gebruikservaring

 

Stimuleren van interne veranderingen: naast resultaten voor de burger is het gebruik van data ook een instrument dat overheden helpt toekomstbestendig te worden onder steeds moeilijker omstandigheden. In een tijd waarin budgetten blijven dalen, is bijna de helft (49%) van mening dat ze beter gebruik zouden kunnen maken van data en analyses om kostenbesparingen te realiseren en om meer waarde te genereren. 47% gaf aan dat dit ook betere real-time besluitvorming mogelijk zou maken.

 

Naleven van beleidswijzigingen: Er zijn nog andere factoren waardoor overheidsorganisaties hun data strategie en infrastructuur sneller moeten herzien. Hiertoe behoren de eisen van de overheid om een ‘cloud first’ beleid te voeren (25%), publieke controle en verhoogde verwachtingen van burgers (29%), de behoefte aan meer samenwerking en de overgang naar een digitale overheid (41%).

 

Belemmeringen voor transformatie: 62% is van plan zijn datastrategie en infrastructuur te herzien om de departementale strategische doelstellingen binnen de komende twee jaar beter te ondersteunen. De grootste obstakels die zich op hun weg bevinden, zijn echter; investeringen in data-infrastructuur (86%), investeringen in applicaties (82%), legacy-processen en gebrek aan wendbaarheid (84%), en een gebrek aan digitale vaardigheden en ervaring (76%).

 

“Data heeft de potentie om de transformatieprogramma’s van de centrale overheidsafdelingen mogelijk te maken; of het nu helpt om strategische doelen te bereiken, beleidswijzigingen door te voeren of een betere dienstverlening aan burgers te bieden. Hoewel het bemoedigend is om te zien dat ICT-leiders van de overheid dit potentieel erkennen, zijn er hindernissen te overwinnen als het gaat om het verkrijgen, opslaan, structureren en beheren van deze gegevens”, zegt Theo Van Teylingen, regionaal directeur Benelux en Nordics bij Pure Storage.

 

Het rapport is gebaseerd op een breder Europees onderzoek in het Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk waarvoor meer dan 450 interviews zijn afgenomen. Het onderzoek was in handen van het Britse onafhankelijke onderzoeksbureau Insight Avenue.

 

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.

 

Over Pure Storage

Pure Storage (NYSE:PSTG) helpt moderne organisaties data om te zetten in zakelijk voordeel. Pure Storage is een van de snelst groeiende IT-bedrijven in de geschiedenis en helpt klanten data te benutten, terwijl de complexiteit en de kosten van het beheer van de onderliggende infrastructuur worden verminderd. Pure levert een moderne data-ervaring waarmee organisaties naadloos via alle clouds kunnen opereren met een geautomatiseerd storage-as-a-service model. Met een gecertificeerde NPS-score die wereldwijd tot de top 1% van de B2B-bedrijven behoort, heeft Pure een groeiende groep klanten die tot de meest tevreden klanten ter wereld behoren.

 

Pure Storage in de rapporten van analisten:

This entry was posted in pressroom. Bookmark the permalink.

Share this article

Title: Verouderde ICT-infrastructuren: Nederlandse overheden ervaren problemen met compliance, kosten en prestaties